Perut Kucing Membesar, Apa yang harus dilakukan? – Basmi FIP™ Malaysia
  • Deliveries are from 9.00am - 4.00pm Monday to Friday and 9.00am to 12pm Saturdays. No deliveries on Sundays Join Our Community
  • We're available on Shopee Now! Shop Now!
  • We're available on Lazada Now! Shop Now!
icon-search

Perut Kucing Membesar, Apa yang harus dilakukan?

Perut Kucing Membesar, Apa yang harus dilakukan?

Adakah kucing anda tiba-tiba mempunyai perut yang membesar? Jangan ambil mudah keadaan ini, kerana ia boleh menjadi petanda masalah kesihatan yang serius pada kucing. Perut kucing yang membesar secara tiba-tiba boleh berlaku atas pelbagai sebab. Keadaan kucing ini boleh menunjukkan bahawa kucing tersebut mengalami masalah kesihatan tertentu, seperti kehadiran parasit dalam saluran penghadaman, pembesaran organ, dan pengumpulan cecair dalam perut yang disebabkan oleh virus. Satu masalah yang boleh menyebabkan perut kucing membengkak ialah FIP Virus atau Feline Infectious Peritonitis. Ini boleh menyebabkan gejala seperti muntah, ketidakselesaan perut, dan kehilangan selera makan. Pelbagai punca boleh menyebabkan asites, jadi rawatan berbeza diperlukan.


Simptom yang berlaku


Beberapa simptom lain yang akan ditunjukkan oleh kucing ialah kesukaran bernafas akibat tekanan pada dada akibat perut yang membesar, atau akibat pengumpulan cecair di ruang antara dinding dada dan paru-paru. Beberapa gejala yang juga boleh berlaku termasuk:


  • Kucing Mengalami Kelesuan

  • Kucing mengalami Anorexia

  • Kucing Muntah

Punca


Terdapat beberapa punca cecair terkumpul di dalam perut, termasuk pendarahan perut, kanser perut, keradangan lapisan perut, pundi kencing pecah, kerosakan hati, dan tahap protein yang rendah dalam darah. Salah satu perkara yang perlu anda ketahui ialah Virus FIP yang menyerang kucing anda. FIP adalah penyakit berbahaya pada kucing yang disebabkan oleh virus korona pada kucing atau dipanggil Feline Coronavirus (FCoV). Virus ini menyerang sistem imun dan menyebabkan keradangan pada membran yang melapisi organ dalaman kucing. Satu bentuk FIP ialah FIP basah, di mana cecair terkumpul di dalam perut dan dada kucing, menyebabkan kucing kelihatan kembung dan sukar bernafas. Cecair juga boleh terkumpul di dalam dada, menyebabkan kucing sukar bernafas. Jenis FIP ini menyebabkan kerosakan pada saluran darah, mengakibatkan keradangan dan cecair bocor dari darah ke dalam perut dan dada.


Beberapa simptom FIP Basah yang perlu anda perhatikan termasuk:


  • Kucing kehilangan nafsu makan

  • Kucing demam

  • Kucing mengalami kelesuan

  • Kucing muntah


Jika pengumpulan cecair dan disertai dengan beberapa gejala di atas, segera bawa kucing anda untuk diperiksa oleh doktor.

Diagnosis

Sekiranya terdapat pengumpulan cecair dalam perut kucing, perkara yang perlu anda lakukan segera ialah bawa ke doktor haiwan untuk pemeriksaan. Doktor haiwan anda akan melakukan ujian darah lengkap, termasuk pemeriksaan kimia darah, Ujian Rivalta, Ultrasound, X-Ray. Ujian Rivalta akan dijalankan untuk menentukan cecair dalam perut kucing anda dan mendiagnosis apa yang berlaku. Doktor haiwan anda juga boleh melakukan X-ray dan ultrasound untuk menentukan punca pengumpulan cecair perut dan juga keadaan pengumpulan cecair dalam perut kucing.

Bolehkah dan perlukah cecair dalam perut kucing disedut atau dikeluarkan?

Jika kucing anda masih boleh makan dan minum seperti biasa, dan bernafas dengan selesa, tidak digalakkan untuk mengeluarkan cecair dalam perut kucing. Adalah disyorkan untuk memulakan rawatan dengan GS-441524 pada dos 6 mg/kg serta-merta. Anda akan melihat bengkak perut mula berkurangan dalam masa 1 - 2 minggu selepas memulakan rawatan dengan Basmi FIP. Begitu juga cecair perut secara beransur-ansur akan diserap semula oleh badan dan virus FIP akan disingkirkan secara beransur-ansur dari badan.



Related products



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping