Kenali 5 Penyakit Kucing yang Boleh Menyerang Pada Bila-Bila Masa! – Basmi FIP™ Malaysia
  • Deliveries are from 9.00am - 4.00pm Monday to Friday and 9.00am to 12pm Saturdays. No deliveries on Sundays Join Our Community
  • We're available on Shopee Now! Shop Now!
  • We're available on Lazada Now! Shop Now!
icon-search

Kenali 5 Penyakit Kucing yang Boleh Menyerang Pada Bila-Bila Masa!

Kenali 5 Penyakit Kucing yang Boleh Menyerang Pada Bila-Bila Masa!

Sebagai pemilik kucing, salah satu tanggungjawab utama anda adalah menjaga kesihatan kucing anda dan memastikan mereka tetap sihat. Terdapat pelbagai penyakit yang boleh mengancam kesihatan kucing anda, jadi penting untuk anda mengenali dengan virus dan penyakit biasa yang boleh menimpanya. Memahami gejala, punca, rawatan dan pencegahan mereka adalah kunci untuk menjaga kesihatan kucing anda secara keseluruhan.

Lima Penyakit Kucing untuk diperhatikan

Berikut adalah lima virus kucing yang berpotensi memberi kesan kepada kucing kesayangan anda dan harus diperhatikan:


  1. Penyakit Corona dalam Kucing (FCOV)

  2. FIP Kucing

  3. FIV Kucing

  4. Feline Leukemia (FeLV)

  5. Feline Panleukopenia / Parvovirus (FPV)


Penyakit Corona dalam Kucing (FCOV)

Feline Coronavirus (FCoV) adalah virus yang menyerang kucing dan boleh menyebabkan penyakit sistem pencernaan. Virus ini secara amnya menyebabkan jangkitan ringan, tetapi dalam beberapa kes, ia boleh mutasi menjadi penyakit yang lebih serius, seperti Feline Infectious Peritonitis ( FIP ).

Gejala Kucing FCoV

FCoV menyerang sistem pencernaan kucing. Secara amnya tidak simptomatik, tetapi boleh menyebabkan cirit-birit ringan. Dalam populasi kecil kucing yang dijangkiti FCOV, FCOV dapat mengalami mutasi dan menyebabkan komplikasi kesihatan yang serius yang menyebabkan perkembangan peritonitis berjangkit kucing ( FIP ).

Punca FCoV dalam Kucing

FCoV pada kucing biasanya berjangkit melalui sentuhan dengan poo poo kucing atau air liur yang dijangkiti. Virus ini dapat hidup di lingkungan selama beberapa minggu dan dapat berjangkit melalui objek yang tercemar. Kucing yang tinggal di persekitaran yang sesak atau kucing yang berkongsi tray pasir atau peralatan makan juga berisiko lebih tinggi untuk dijangkiti FCoV.


Rawatan untuk Kucing FCoV

Pada masa ini, tidak ada rawatan khusus untuk FCoV yang terbukti berkesan. Dalam kebanyakan kes, rawatan sokongan diberikan untuk membantu menguruskan gejala, seperti menjaga kucing terhidrat dengan memberikan cecair melalui IV. Sekiranya jangkitan sekunder berlaku, doktor haiwan biasanya menetapkan antibiotik untuk merawat jangkitan. Penting untuk menjaga kebersihan persekitaran kucing dan mengasingkan kucing yang dijangkiti untuk mencegah penyebaran virus ke kucing lain.


FIP Kucing

Feline Infectious Peritonitis (FIP) adalah penyakit virus yang menyebabkan keradangan dan kerosakan pada pelbagai organ di dalam badan kucing. FIP disebabkan oleh mutasi Feline Coronavirus (FCoV) yang menjangkiti kucing.

Simptom FIP dalam Kucing

Simptom FIP pada kucing boleh berbeza-beza bergantung pada bentuk penyakit. FIP jenis basah dicirikan oleh penumpukan cecair di rongga badan, seperti perut atau dada. Gejala lain termasuk demam, penurunan berat badan, kehilangan selera makan, kelesuan, dan beberapa gejala lain. Dalam FIP neurologi, kucing mungkin menunjukkan kekurangan keseimbangan dan pergerakan yang mengejutkan. FIP okular boleh menyebabkan penampilan mendung atau kabur di mata kucing.

Punca FIP dalam Kucing

FIP disebabkan oleh mutasi FCoV yang menjangkiti kucing. Walaupun banyak kucing terdedah kepada FCoV, hanya sebilangan kecil yang mengembangkan FIP. Faktor genetik dan tindak balas imun individu dipercayai menyumbang kepada perkembangan penyakit ini.

Rawatan untuk FIP dalam Kucing

Penyakit ini sering dianggap tidak dapat disembuhkan, menimbulkan kebimbangan yang besar bagi pemilik kucing. Namun, sekarang ada rawatan yang berkesan untuk FIP pada kucing, menggunakan ubat antivirus FIP yang disebut GS-441524 yang dikembangkan oleh Dr. Niels Pedersen.

FIV Kucing

Feline Immunodeficiency Virus (FIV) adalah virus yang mengganggu dan melemahkan sistem imun kucing, menjadikan kucing rentan terhadap jangkitan lain yang berpotensi membawa maut. Virus ini serupa dengan virus imunodefisiensi Manusia ( HIV ) yang menyerang sistem imun manusia.

Gejala FIV dalam Kucing

Gejala biasa termasuk demam, keletihan, penurunan berat badan, dan jangkitan pada kulit dan sistem pernafasan. Muntah, cirit-birit, jangkitan mulut, dan keguguran rambut juga dapat menunjukkan adanya FIV pada kucing.

Punca Feline FIV

FIV terutama ditularkan dari satu kucing ke kucing lain melalui luka gigitan dalam yang melibatkan air liur dan darah. Dalam kes yang jarang berlaku, FIV dapat ditularkan dari kucing ibu yang dijangkiti ke anak kucingnya.

Bagaimana Menyembuhkan FIV dalam Kucing?

Oleh kerana FIV tidak mempunyai penawar, fokus utama kami adalah merawat keadaan dengan menguatkan sistem imun. Kunjungan kesihatan secara berkala setiap enam bulan sangat penting, di mana doktor haiwan akan mengukur kekuatan sistem imun kucing dan boleh mengesyorkan ubat antivirus, perubahan makanan atau makanan tambahan. Anda perlu bersikap proaktif dalam merawat jangkitan baru sekiranya timbul.


Feline Leukemia ( FeLV )

Feline leukemia ( FeLV ) adalah penyakit yang mempengaruhi sistem imun kucing dan sering disalah anggap sebagai barah kerana ia mempengaruhi sumsum tulang.

Gejala Leukemia Feline

Gejala leukemia kucing termasuk penurunan berat badan, kerosakan bulu, cirit-birit kronik, kelenjar getah bening yang membesar dan sawan. Penularan FeLV boleh berlaku melalui air liur, air kencing dan tinja kucing yang dijangkiti. Kucing yang dilahirkan oleh ibu yang dijangkiti juga berisiko.

Punca Leukemia Feline

Leukemia kucing sangat dapat ditularkan melalui rembesan badan seperti air liur, air kencing, dan najis. Anak kucing yang dilahirkan oleh ibu yang dijangkiti sangat rentan, terutama dalam tempoh menyusui.


Rawatan Leukemia Feline

Pada masa ini, tidak ada rawatan yang dapat menyembuhkan FeLV, tetapi rawatan perubatan dapat membantu menguruskan gejala dan memperpanjang jangka hayat kucing.


Penyakit Kucing Parvo atau Feline Panleukopenia (FPV)

Feline Panleukopenia (FPV) adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh parvovirus. Keadaan ini terdedah kepada kucing, terutama anak kucing. Keadaan ini terutama mempengaruhi kucing, terutama anak kucing. Sangat penting untuk berwaspada terhadap virus yang sangat menular ini kerana dapat melemahkan tindak balas imun kucing dengan ketara.

Gejala Panleukemia Feline

Kucing yang terkena virus ini biasanya akan menunjukkan gejala seperti muntah, cirit-birit, dan sawan. Kucing berusia 3-5 bulan yang tidak divaksinasi mungkin mempunyai gejala yang lebih teruk seperti penolakan makan, muntah, dan penurunan sel darah putih. Dalam masa 3-5 hari, kucing mungkin mengalami dehidrasi kerana cirit-birit yang teruk.

Punca Panleukemia Feline

Virus ini dapat bertahan di persekitaran yang kotor dan pada suhu bilik. Penghantaran FPV berlaku melalui hubungan langsung dengan air kencing atau tinja dan hubungan tidak langsung dengan peralatan yang tercemar, seperti peralatan makan dan minum, tilam, mainan dan banyak lagi.

Rawatan Panleukemia Feline

Dalam kebanyakan kes, kemasukan ke hospital diperlukan untuk kucing yang dijangkiti FPV. Walau bagaimanapun, antibiotik terbukti berkesan dalam memerangi virus dan merawat jangkitan usus sekunder. Mengendalikan antibiotik dapat mencegah perkembangan virus. Setelah pulih, kucing akan mengalami kekebalan terhadap virus FPV.

Bagaimana saya dapat mengetahui jika kucing saya mempunyai virus?

Terdapat beberapa tanda yang menunjukkan bahawa kucing anda mempunyai jangkitan virus, termasuk demam, batuk, bersin, hidung berair dan mata berair. Gejala lain mungkin termasuk kehilangan selera makan, penurunan berat badan dan keletihan. Sekiranya anda mengesyaki kucing anda mempunyai jangkitan virus, penting untuk membawanya ke doktor haiwan untuk diagnosis dan rawatan yang betul. Doktor haiwan akan melakukan pemeriksaan fizikal, mengambil riwayat gejala, dan boleh melakukan ujian diagnostik seperti ujian darah atau X-ray untuk membantu menentukan penyebab penyakit.


Sekiranya kucing anda menunjukkan gejala FIP, bawa mereka ke doktor haiwan terdekat anda untuk diagnosis dan rawatan yang betul. Jika anda mempunyai sebarang soalan atau kebimbangan mengenai FIP dan rawatannya, jangan teragak-agak untuk menghubungi kami di WhatsApp Basmi FIP atau lawati Instagram kami untuk mendapatkan maklumat lanjut. Anda juga boleh membaca panduan komprehensif mengenai pengendalian FIP pada kucing dengan mengklik di sini.


Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping