Mengenal Feline Coronavirus (FCOV) Kucing, Virus Pembawa FIP Kucing – Basmi FIP™ Malaysia
  • Deliveries are from 9.00am - 4.00pm Monday to Friday and 9.00am to 12pm Saturdays. No deliveries on Sundays Join Our Community
  • We're available on Shopee Now! Shop Now!
  • We're available on Lazada Now! Shop Now!
icon-search

Mengenal Feline Coronavirus (FCOV) Kucing, Virus Pembawa FIP Kucing

Mengenal Feline Coronavirus (FCOV) Kucing, Virus Pembawa FIP Kucing

Mengenali Virus FCoV (Feline Coronavirus) dan Risiko FIP Kucing

Virus FCoV (Feline Coronavirus) ialah sejenis virus dengan penularan yang sangat pantas yang menyerang kucing di seluruh dunia. FCoV menyerang sistem penghadaman kucing. Walaupun kebanyakan kucing yang dijangkiti FCoV tidak akan menunjukkan sebarang gejala, ia boleh membawa kepada komplikasi kesihatan yang serius seperti Feline infectious peritonitis (FIP), penyakit maut pada kucing yang menyerang sistem imun dengan kadar replikasi virus yang sangat cepat.

Penularan Virus FCoV dan Langkah Pencegahan FIP Kucing

Virus FCoV boleh disebarkan melalui sentuhan langsung antara kucing yang dijangkiti dan kucing yang sihat, atau melalui sentuhan dengan objek yang tercemar dengan najis kucing yang dijangkiti. Penghantaran FCoV boleh berlaku melalui mulut atau hidung kucing.

FCoV tergolong dalam keluarga virus Coronavirus, yang juga merupakan punca utama selsema pada manusia. Walau bagaimanapun, tidak seperti selesema pada manusia, FCoV dalam kucing tidak boleh dihantar kepada manusia atau haiwan selain daripada kucing.

Gejala yang biasa dilihat pada kucing yang dijangkiti virus FCOV ialah cirit-birit, hilang selera makan dan penurunan berat badan. Sesetengah kucing juga boleh mengalami dehidrasi dan anemia. Jika anda mengesyaki kucing anda dijangkiti Virus FCOV, anda harus segera membawanya ke doktor haiwan untuk melakukan pemeriksaan dan mendapatkan rawatan yang betul.

Langkah-langkah Pencegahan Penularan Virus FCoV

Untuk mengelakkan penularan Virus FCOV kepada kucing, anda boleh melakukan perkara berikut:

  • Menjaga kebersihan lingkungan sekitar kucing, terutama tempat kencing dan makan.

  • Basuh tangan selepas mengendalikan najis kucing.

  • Jauhkan kucing daripada bersentuhan langsung dengan kucing yang dijangkiti atau status kesihatannya tidak diketahui.

  • Beri perhatian kepada gejala yang muncul pada kucing, dan segera bawa mereka ke doktor jika anda mengesyaki jangkitan.

Virus FCoV Tidak Berjangkit kepada Manusia atau Haiwan Lain

Ingat bahawa virus FCOV hanya menyerang kucing, jadi ia tidak boleh berjangkit kepada manusia atau haiwan lain. Oleh itu, tidak perlu terlalu risau jika kucing anda dijangkiti Virus FCOV, asalkan anda memberikan rawatan yang sewajarnya dan menjaga kebersihan persekitaran di sekeliling kucing anda.

Sekiranya kucing anda menunjukkan gejala FIP, bawa mereka ke doktor haiwan terdekat anda untuk diagnosis dan rawatan yang betul. Jika anda mempunyai sebarang soalan atau kebimbangan mengenai FIP dan rawatannya, jangan teragak-agak untuk menghubungi kami di WhatsApp Basmi FIP atau lawati Instagram kami untuk mendapatkan maklumat lanjut. Anda juga boleh membaca panduan komprehensif mengenai pengendalian FIP pada kucing dengan mengklik di sini.



Related products



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping