Mengapa Penyakit Peritonitis Berjangkit Kucing (FIP) Berbahaya dan Membunuh? – Basmi FIP™ Malaysia
  • Deliveries are from 9.00am - 4.00pm Monday to Friday and 9.00am to 12pm Saturdays. No deliveries on Sundays Join Our Community
  • We're available on Shopee Now! Shop Now!
  • We're available on Lazada Now! Shop Now!
icon-search

Mengapa Penyakit Peritonitis Berjangkit Kucing (FIP) Berbahaya dan Membunuh?

Mengapa Penyakit Peritonitis Berjangkit Kucing (FIP) Berbahaya dan Membunuh?

Feline Infectious Peritonitis (FIP) adalah penyakit yang membawa maut. Penyakit ini disebabkan oleh sejenis coronavirus yang menjejaskan kucing, dan boleh menyebabkan keradangan teruk serta kerosakan pada organ dan tisu yang berbeza. Mengapa FIP penyakit maut? Jawapan kepada soalan ini terletak pada patofisiologi dan mekanisme penyakit.


FIP biasanya timbul daripada Feline Coronavirus (FCoV) yang boleh bermutasi kepada jenis virus yang berbeza, seperti Feline Infectious Peritonitis Virus (FIPV). Walaupun FCoV menyebabkan gejala gastrousus ringan pada kucing, FIPV boleh menjejaskan sistem imun kucing. FIPV menjangkiti sel darah putih yang melawan jangkitan dalam badan, seperti makrofaj(macrophages). Virus mengubah fungsi normal sel-sel ini dan mencetuskan tindak balas imun yang tidak normal. Dalam keadaan ini, sistem imun menyebabkan keradangan dan kerosakan pada pelbagai organ badan.


Satu lagi sebab mengapa FIP membawa maut ialah terdapat dua bentuk penyakit yang berbeza: FIP basah dan FIP kering. FIP basah menyebabkan pengumpulan cecair dalam rongga perut atau toraks kucing. Keadaan ini boleh membawa kepada gejala seperti kesukaran bernafas, lesu, dan hilang selera makan, dan apabila pengumpulan cecair berlaku, ia boleh merosakkan organ kucing. FIP kering, tanpa pengumpulan cecair, boleh menyebabkan keradangan dan kerosakan pada organ-organ badan yang berlainan. FIP kering mungkin kurang membawa maut berbanding FIP basah, tetapi ia boleh menunjukkan gejala yang teruk.


FIP dianggap sebagai penyakit maut pada kucing kerana ia biasanya membawa kepada kematian jika tidak dirawat. Oleh itu, doktor haiwan dan pemilik kucing cuba menghalang terjadinya FIP.


Cara terbaik untuk mencegah FIP adalah dengan memastikan kucing sentiasa sihat. Ini boleh dicapai melalui pemeriksaan veterinar yang kerap, vaksinasi, persekitaran hidup yang bersih, dan diet seimbang. Coronavirus yang menyebabkan FIP terdapat dalam kebanyakan populasi kucing domestik, jadi perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk melindungi kucing anda ialah menguatkan sistem imunnya.


Walau bagaimanapun, mencegah FIP mungkin tidak selalu dapat dilakukan, kerana penyakit ini dikaitkan dengan banyak faktor yang masih belum difahami sepenuhnya. Faktor-faktor seperti tekanan, umur, kecenderungan genetik, dan faktor persekitaran boleh menyumbang kepada perkembangan penyakit dan mutasi FCoV kepada FIP.


FIP ialah isu kesihatan yang serius untuk kucing, dan adalah penting untuk meningkatkan kesedaran di kalangan pemilik kucing dan doktor haiwan. Dengan cara ini, diagnosis awal dan rawatan penyakit mungkin boleh dilakukan.


Dengan kajian klinikal menyeluruh oleh Dr. Niel Pedersen dan pasukan penyelidik di University of California, Davis, kesedaran global semakin meningkat dalam kalangan pemilik kucing dan pengamal perubatan tentang ubat antiviral GS-441524 dan keberkesanannya dalam merawat kucing dengan FIP.


Related products



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping