Apa itu FIP Kucing? – Basmi FIP™ Malaysia
  • Deliveries are from 9.00am - 4.00pm Monday to Friday and 9.00am to 12pm Saturdays. No deliveries on Sundays Join Our Community
  • We're available on Shopee Now! Shop Now!
  • We're available on Lazada Now! Shop Now!
icon-search

Apa itu FIP Kucing?

Apa itu FIP Kucing?

FIP Kucing

FIP Kucing adalah penyakit yang disebabkan oleh virus Feline Coronavirus (FCoV) pada kucing. FIP disebabkan oleh mutasi virus FCoV dalam kucing. FCoV atau Feline Coronavirus ialah sejenis virus yang boleh merebak melalui air liur, najis dan air kencing kucing yang dijangkiti, dan boleh berjangkit kepada kucing lain melalui sentuhan dengan persekitaran yang tercemar dengan virus. FCoV boleh menyebabkan beberapa jenis penyakit kucing, dan salah satunya yang sangat berbahaya adalah Feline Infectious Peritonitis (FIP).

FCOV Kucing

Virus FCoV (Feline Coronavirus) ialah sejenis virus dengan penularan yang sangat pantas yang menyerang kucing di seluruh dunia. FCoV menyerang sistem penghadaman kucing. Walaupun kebanyakan kucing yang dijangkiti FCoV tidak akan menunjukkan sebarang gejala, ia boleh membawa kepada komplikasi kesihatan yang serius seperti Feline infectious peritonitis (FIP), penyakit maut pada kucing yang menyerang sistem imun dengan kadar replikasi virus yang sangat cepat.

Jenis FIP

Gejala FIP pada kucing berbeza-beza bergantung pada jenis FIP yang dialami oleh kucing. Terdapat dua jenis FIP:

  • FIP Kering (Dry FIP)

  • FIP Basah (Wet FIP)

Jika tidak dirawat lebih awal, kedua-dua bentuk FIP boleh berkembang menjadi:

  • Neurological FIP (Sistem Saraf)

  • Ocular FIP (Mata)

Gejala Penyakit FIP pada Kucing

Beberapa gejala biasa FIP dalam kucing termasuk:

  • Demam

  • Hilang Selera Makan

  • Penurunan berat badan yang drastik

  • Muntah-muntah

  • Cirit-Birit

  • Kesukaran bernafas

  • Kelesuan

  • Pengumpulan cecair dalam perut / kawasan paru-paru untuk FIP Basah

Dalam keadaan tertentu, rawatan FIP yang lewat boleh menyebabkan gejala lain, misalnya simptom neurologi seperti kelumpuhan untuk kucing dengan FIP Neurologi atau masalah mata untuk kucing dengan Ocular FIP.

Pada masa ini, diagnosis FIP pada kucing boleh dibuat dengan memerhati beberapa simptom FIP dan juga melalui beberapa ujian makmal untuk mengesan kehadiran virus FIP pada kucing.

Rawatan dan Ubat FIP

Sebelum kemajuan dalam rawatan baru-baru ini, FIPV hampir selalu membawa maut (kadar kematian> 90%). Dengan penemuan GC-376, dan kemudian GS-441524 yang lebih berkesan, FIPV kini menjadi penyakit yang dapat diubati. GS-441524 adalah rawatan yang paling berkesan, dengan kadar kelangsungan hidup lebih besar daripada 80% dan kadar berulang kurang dari 18% jika dirawat lebih awal. Dengan penyelidikan yang berterusan, kami berharap suatu hari FIPV dapat diubati dengan mudah seperti selesema biasa.

FIP adalah penyakit berbahaya yang boleh membawa maut kepada kucing. Namun, dengan rawatan FIP yang betul, pemilik kucing boleh merawat kucing mereka daripada penyakit ini. Oleh itu, ia menjadi amat penting bagi pemilik kucing untuk memahami simptom dan risiko penyakit ini, dan bekerjasama dengan doktor haiwan mereka untuk memastikan kucing mereka sihat dan bebas daripada FIP.

Sekiranya kucing anda menunjukkan gejala FIP, bawa mereka ke doktor haiwan terdekat anda untuk diagnosis dan rawatan yang betul. Jika anda mempunyai sebarang soalan atau kebimbangan mengenai FIP dan rawatannya, jangan teragak-agak untuk menghubungi kami di WhatsApp Basmi FIP atau lawati Instagram kami untuk mendapatkan maklumat lanjut. Anda juga boleh membaca panduan komprehensif mengenai pengendalian FIP pada kucing dengan mengklik di sini.



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping