Ujian Rivalta, Salah satu Ujian untuk Mendiagnosis FIP Basah dalam Kucing – Basmi FIP™ Malaysia
  • Deliveries are from 9.00am - 4.00pm Monday to Friday and 9.00am to 12pm Saturdays. No deliveries on Sundays Join Our Community
  • We're available on Shopee Now! Shop Now!
  • We're available on Lazada Now! Shop Now!
icon-search

Ujian Rivalta, Salah satu Ujian untuk Mendiagnosis FIP Basah dalam Kucing

Ujian Rivalta, Salah satu Ujian untuk Mendiagnosis FIP Basah dalam Kucing

Salah satu virus maut yang menyerang kucing ialah Feline Infectious Peritonitis atau lebih dikenali sebagai FIP kucing. Gejala-gejala yang dialami oleh kucing yang terkena FIP adalah pelbagai, seperti kucing mengalami penurunan berat badan, perut kucing membesar secara tiba-tiba, kucing mengalami stress, kucing mengalami demam, kurang selera makan dan kucing minum, dan pelbagai lagi gejala FIP. Salah satu jenis FIP yang paling biasa dalam kucing ialah FIP basah, yang dicirikan oleh kehadiran cecair dalam rongga perut dan/atau rongga dada.


Mendiagnosis FIP dalam kucing bukanlah mudah, dan memerlukan satu siri ujian makmal untuk membuat diagnosis yang tepat. Salah satu ujian yang biasa digunakan untuk mendiagnosis FIP basah ialah Ujian Rivalta.


Apakah Ujian Rivalta?


Ujian Rivalta adalah kaedah mudah yang dibangunkan oleh pencipta Itali, Rivalta, pada tahun 1900. Kaedah ini agak berkesan untuk membezakan antara efusi yang disebabkan oleh FIP atau disebabkan oleh penyakit lain.


Bagaimana Ujian Rivalta Berfungsi


Cara ujian Rivalta berfungsi agak mudah. Tiub reagen diisi dengan air suling dan dititiskan dengan asid asetik. Cecair efusi kemudiannya dititiskan perlahan-lahan ke dalam tiub. Jika titisan melekat pada permukaan atau terapung perlahan ke bahagian bawah tiub, ujian Rivalta adalah positif. Walau bagaimanapun, jika titisan hilang dan penyelesaiannya kekal jernih, maka ujian Rivalta adalah negatif.


Walaupun ujian Rivalta agak berkesan, ia tidak muktamad. Oleh itu, ujian makmal lain masih diperlukan seperti ujian darah (hematologi dan kimia), ujian FCoV AB, ultrasound (ultrasound) atau X-ray untuk meningkatkan tahap keyakinan dalam diagnosis. Diagnosis adalah terutamanya untuk FIP basah dalam kucing.


Kucing yang terjejas oleh FIP memerlukan penjagaan rapi, termasuk ubat yang sesuai untuk memanjangkan hayat kucing. Pada masa ini, rawatan FIP yang berkesan boleh menggunakan GS-441524, dengan kadar penyembuhan melebihi 87%. Ubat FIP ini boleh digunakan untuk semua jenis FIP, seperti FIP Basah, FIP Kering, FIP Saraf, dan FIP Okular. Dalam kes Wet FIP, menggunakan GS-441524 cecair akan hilang semula secara perlahan-lahan. Jadi tidak perlu mengeluarkan cecair, kecuali dalam kes di mana cecair sangat mengganggu pernafasan (cecair masuk ke kawasan dada) atau cecair menekan perut dengan kuat, jadi biasanya doktor akan mengambil tindakan untuk mengeluarkan cecair maksimum 20 % - 30% daripada cecair sedia ada.


Jika kucing peliharaan anda menunjukkan simptom FIP, segera bawa ke doktor haiwan untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan yang betul. Jika anda ingin konsultasi lanjut tentang Virus FIP dan rawatannya, anda boleh menghubungi Basmi FIP Malaysia di WhatsApp atau layari Instagram Basmi FIP Malaysia supaya kami boleh membantu anda dengan lebih lanjut.



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping