Suntikan vs Oral: Mana yang lebih baik untuk rawatan FIP kucing saya – Basmi FIP™ Malaysia
  • Deliveries are from 9.00am - 4.00pm Monday to Friday and 9.00am to 12pm Saturdays. No deliveries on Sundays Join Our Community
  • We're available on Shopee Now! Shop Now!
  • We're available on Lazada Now! Shop Now!
icon-search

Suntikan vs Oral: Mana yang lebih baik untuk rawatan FIP kucing saya

Suntikan vs Oral: Mana yang lebih baik untuk rawatan FIP kucing saya

Semasa memilih rawatan FIP menggunakan antivirus GS-441524, anda akan mempunyai 2 pilihan: suntikan subkutan atau kapsul oral atau pil. Oleh itu, bagaimana anda memilih mana yang sesuai untuk kucing anda?

Dalam artikel ini kita akan membincangkan kebaikan dan keburukan setiap pilihan rawatan, serta bila dan bagaimana memilih pilihan yang tepat untuk rawatan FIP kucing anda.


Untuk rawatan oral, biasanya terdapat dalam jenis pil. GS jenis ini diberikan secara oral. Oleh kerana terdapat lebih banyak jenis pilihan rawatan yang tersedia untuk pemilik kucing, pemilik kucing kini dapat memilih jenis rawatan untuk kucing mereka dengan mudah. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan perbezaan antara 2 bentuk GS-441524 ini, dan bagaimana memilih yang tepat untuk rawatan FIP kucing anda.

Rawatan FIP Suntikan

Pertama sekali, mari kita bincangkan mengenai GS-441524 dalam bentuk suntikan cecair. Tidak semua cecair GS-441524 diciptakan sama. Kualitinya sangat bergantung pada proses pengeluaran oleh pengeluar dan kualiti bahan kimia yang digunakan. Untuk menambah kekeliruan lagi, anda juga akan mendapati bahawa harga sangat berbeza dari satu jenama yang lain.


Terdapat pelbagai jenis kepekatan untuk bentuk suntikan GS441524. Kepekatan yang paling biasa didapati di pasaran sekarang ialah 15mg, 17mg dan 20mg. BasmiFIP.com adalah salah satu-satunya jenama yang menawarkan kepekatan 30mg yang membolehkan pengalaman suntikan lebih selesa untuk kucing yang lebih besar dengan berat melebihi 5kg. Rawatan suntikan adalah kaedah yang paling berkesan untuk melakukan rawatan GS-441524. Suntikan membolehkan GS-441524 segera ke aliran darah kucing anda melalui suntikan subkutan. Suntikan juga membolehkan profesional perubatan memberikan dos yang tepat berdasarkan gejala dan berat badan kucing anda. Kucing yang dirawat dengan suntikan sering menunjukkan peningkatan yang dapat dilihat dalam masa 1-4 hari sahaja. Oleh itu, suntikan adalah kaedah rawatan peritonitis kucing yang betul dan hanya boleh dipercayai untuk kucing yang mengalami keadaan yang mengancam nyawa. Kami mengesyorkan memulakan setiap rawatan FIP dengan suntikan. Teruskan suntikan sehingga keadaan kucing anda stabil dan mula makan, membuang air besar secara normal sebelum mempertimbangkan untuk beralih ke rawatan oral.


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai dos yang sesuai untuk kucing anda menggunakan kaedah suntikan, anda boleh menggunakan kalkulator kami untuk menentukan jumlah tepat GS441524 yang akan diberikan. Suntikan perlu dilakukan setiap hari dan selepas beberapa hari rawatan, beberapa kucing akan mula melawan untuk mengelakkan suntikan.

Lihat video kami mengenai cara untuk mengelakkan masalah semasa memberi suntikan. Itu membawa kita ke topik kaedah rawatan oral.


Rawatan FIP Oral

Rawatan oral adalah kaedah yang lebih cepat dan mudah untuk menjalankan rawatan FIP berbanding suntikan. Pemilik kucing boleh melakukan rawatan oral di rumah, menjimatkan perjalanan harian ke klinik, dan kos suntikan. Rawatan oral terdapat dalam bentuk kapsul atau tablet. Umumnya kucing lebih mudah mengambil kapsul daripada tablet kerana tekstur halus kapsul dan kurang rasa. Secara amnya, kami mengesyorkan menggunakan kapsul oral atau tablet semasa fasa rawatan terakhir, ketika kucing anda berada di luar zon bahaya, iaitu, makan dan membuang air besar secara normal, dan tidak lagi demam.


Sekarang mari kita bincangkan kekurangan rawatan oral. Masalah utama yang pertama ialah rawatan oral bertindak lebih lambat daripada suntikan. Ini kerana ubat antivirus GS441524 dalam  bentuk oral harus melakukan perjalanan ke seluruh sistem pencernaan sebelum dihantar ke aliran darah. Masalah utama kedua dengan rawatan oral ialah kita tidak dapat mengawal dos. Kenapa? kerana kita tidak tahu berapa banyak GS-441524 yang diserap oleh sistem pencernaan kucing anda. Bergantung pada kesihatan kucing anda secara keseluruhan dan keadaan organ pencernaannya, kucing anda mungkin hanya menyerap sebahagian ubat antivirus yang dikeluarkan oleh kapsul oral. Kucing yang menderita akibat peritonitis berjangkit kucing (FIP) sering melemahkan organ pencernaan termasuk perut, ginjal dan hati yang akan mempengaruhi kadar penyerapan GS.

Kapsul dan tablet oral adalah pilihan rawatan yang lebih berisiko berbanding dengan suntikan. Kami syorkan rawatan oral hanya selepas 30 hari rawatan suntikan atau setelah keadaan kucing anda stabil.



Perbandingan antara Suntikan & Rawatan Oral

Mari lihat jadual di bawah untuk melihat perbezaan antara rawatan suntikan dan oral.

Cara RawatanSuntikanOral

Bentuk

Cecair
Kapsul / Tablet

Kaedah

Suntikan Subkutan
Pengambilan Oral

Kelebihan

  • kadar serapan ubat antivirus yang cepat dan tepat
  • peningkatan simptomatik yang lebih cepat
  • jangka hayat produk yang lebih lama
  • Lebih mudah diberikan kepada kucing
  • Kucing tidak mengalami kesakitan akibat suntikan
  • Tidak memerlukan profesional perubatan untuk melakukan suntikan
Kekurangan
  • Perlu belajar kaedah suntikan subkutan atau melawat doktor haiwan setiap hari untuk suntikan
  • Kucing mungkin bergelut semasa suntikan
  • Kucing boleh mengalami iritasi kulit setelah suntikan berulang
  • Kos rawatan sedikit lebih tinggi berbanding suntikan
  • Dos yang kurang tepat
  • Peningkatan simptomatik yang lebih perlahan
  • Tidak sesuai untuk jangkitan FIP yang teruk
HargaBerpatutanHarga lebih tinggi


Kaedah Mana Yang Perlu Saya Pilih Untuk Kucing Saya?

Kami syorkan memulakan setiap rawatan FIP dengan suntikan. Sekiranya kucing anda terlalu banyak mengalami masalah atau mengalami iritasi kulit yang teruk akibat suntikan yang berulang, anda boleh mempertimbangkan untuk menukar kapsul oral. Secara amnya, ianya selamat untuk beralih ke rawatan oral selepas 30 hari rawatan suntikan. Ini adalah kaedah yang paling boleh sesuai untuk memastikan jumlah GS-441524 yang mencukupi untuk rawatan FIP dan penurunan jangkitan yang lebih rendah pada masa akan datang.

Hubungi kami jika anda memerlukan bantuan untuk menentukan rawatan yang tepat untuk kucing anda. Pakar kami dengan senang hati akan berkongsi pengetahuan mereka dengan anda.



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping